Olen

Bijkomende verkeerslichten aan St-Dimpnaplein

De opstelling van de verkeerscirulatie aan het St-Dimpnaplein is niet definitief. Dat antwoordde schepen van mobiliteit Christoph Molderez op een interpellatie van CD&V raadslid Ivo Bollen. Verschillende buurtbewoners waren bezorgd omdat de jerseys aan het kruispunt van St-Dimpnaplein en de Rijn waren verdwenen en daar paaltjes in de plaats waren gekomen. De paaltjes worden met een schroef in de straat ingebracht en kunnen onmiddellijk verwijderd worden.

Er is al een tussentijdse evaluatie geweest over het St-Dimpnaplein met het Agentschap wegen en verkeer, omdat het gedeelte van St-Dimpnaplein en de Logen een gewestweg is. Tegen april volgend jaar komen er bijkomende verkeerslichten in de buurt van de Delhaize en kruispunt Logen-Rijn. Deze gaan afgesteld worden op de verkeerslichten aan het kruispunt met De Billemontstraat. Zwakke weggebruikers kunnen dan veiliger oversteken aan het St-Dimpnaplein. Ook gaat het verkeer komende van de Rijn dan niet meer opstroppen. Met het plaatsen van bijkomende verkeerslichten wordt het einde van de evaluatietermijn opgeschoven naar november volgend jaar.

Bollen vroeg ook waarom de verkeersremmers zijn verdwenen op de Rijn en nog niet op de Molseweg. Daarop antwoordde Molderez dat de remmers op de Molseweg van zijn part weg mogen, maar de lokale politie adviseerde om daar even mee te wachten. Omdat er nog altijd bestuurders zijn die zich niet houden aan de nieuwe geldende snelheid van 50 km/u. Terwijl op de Rijn dat minder het geval is. Het is de bedoeling dat na verloop van tijd de remmers op de Molseweg verdwijnen en er definitieve maatregelen komen om de snelheid van wagens af te remmen. Dat kan pas als het volledige verkeerscirculatieplan is doorgevoerd.

Voor de rest van het centrum gaat het verkeerscirculatieplan pas in vanaf 1 februari. Volgens Ivo Bollen gaan er geruchten de ronde al zou schepen Molderez voorstander zijn om de Molseweg af te sluiten van de rotonde aan de ring. En al het verkeer naar scholen, ziekenhuis en centrum via de Diestseweg gaat sturen.  Daarop antwoordde Molderez dat hij dit scenario wil voorkomen door de huidige maatregelen die al zijn genomen op de Molseweg. Oorspronkelijk was dit voorstel gelanceerd op 29 maart van vorig jaar bij het vorige stadsbestuur als laatste stap van het mobiliteitsplan, volgens Molderez.