KasterleeOlen

VBS St-Dimpna fuseert met scholengemeenschap KOGEKA

Vanaf volgend schooljaar fuseren de scholengemeenschap KOGEKA en het Katholiek Basisonderwijs St-Dimpna. Dat maakten beide scholen bekend. Men wil met de fusie de toekomstige werking versterken. De Vrije kleuter- en lagere school Sint-Dimpna en het Sint-Dimpnacollege, één van de KOGEKA-scholen, bevinden zich op dezelfde locatie. Historisch was er al een sterke band tussen deze twee scholen. De twee schoolbesturen en de directies van de beide scholen aan de Gasthuisstraat-Laar werkten dan ook al tientallen jaren met elkaar samen. De fusie tussen beide schoolbesturen werd maandenlang voorbereid en recent unaniem goedgekeurd.

Voor beide partijen heeft de fusie alleen maar voordelen. De scholengemeenschap KOGEKA bestaat uit momenteel uit zes secundaire scholen en telt meer dan 4100 leerlingen en bijna 800 personeelsleden. De huidige scholen van KOGEKA zijn het Sint-Aloysiusinstituut,  ’t Peperstraatje, het Sint-Dimpnacollege, het Sint-Maria-Instituut en het Sint-Jozefinstituut in Geel en het Sancta Maria Instituut van Kasterlee. Vanaf 1 september  komt daar ook de Vrije kleuter- en lagere school Sint-Dimpna met 612 leerlingen en 49 personeelsleden bij. Daarmee wordt een eerste aanzet gegeven tot de vorming van niveau overschrijdende scholengroepen zoals dit door de minister van onderwijs vanaf 2017 wordt vooropgesteld.

De Vrije kleuter-en lagere school Sint-Dimpna zal nu ook kunnen gebruik maken van alle diensten die KOGEKA aan haar scholen aanbiedt. Uniek in Vlaanderen is bijvoorbeeld dat KOGEKA beschikt over een centrale aankoopdienst, een centrale ICT-dienst, een centrale financiële dienst, pedagogische dienst, preventiedienst en technische dienst. Vooral deze medewerkers zullen ingezet worden om de dagelijkse werking van de nieuwe school van KOGEKA te ondersteunen. Voor de leerkrachten en andere personeelsleden van de zes scholen van KOGEKA en de Vrije kleuter- en lagere school Sint-Dimpna zal de fusie in de dagelijkse praktijk weinig veranderen.