KasterleeOlen

10 tot 15% minder verkeer in St-Dimpna op twee jaar tijd

Uit verkeerstellingen in St-Dimpna blijkt dat van februari 2014 tot maart 2016 het verkeer met 10 tot 15% is gedaald, zegt schepen van mobiliteit Pieter Verhesen aan de krant Het Laatste nieuws. Uit het groot verkeersonderzoek op HLN.be blijkt dat 35% van de ouders uit onze regio hun kind met een bang hart naar school zien vertrekken. Dat is de hoogste score in de provincie. 28% vindt de route van thuis naar de klas onveilig en 7% zelfs zeer onveilig. 56% van de ouders maakt zich iets minder zorgen, maar pleit wel voor dringende aanpassingswerken onderweg. Het opvallendste zwarte punt in onze stad is het St-Dimpnaplein.  Er zijn nog geen dodelijke of zware ongevallen gebeurd op het Sint-Dimpnaplein en het kruispunt van de Gasthuisstraat met Laar en De Billemontstraat, ter hoogte van het Sint-Dimpnacollege en de Vrije Basisschool Sint-Dimpna. Maar de directeurs van beide scholen houden dagelijks hun hart vast. Een oplossing kan er enkel komen als al het verkeer dat van de Ring richting Retie, Dessel en E34 moet, niet meer door de dorpskern van Sint-Dimpna passeert. Al jaren dringt het stadsbestuur bij het Agentschap Wegen en Verkeer aan om werk te maken van ‘het doortrekken van de Ring’, zodat de hoofdweg in Sint-Dimpna een lokale weg wordt, net zoals dat met de Molseweg is gebeurd.  Schepen van mobiliteit Pieter Verhesen zegt dat de stad Geel blijft hameren op een tonnagebeperking. Het vrachtvervoer boven 5 ton moet verboden worden vanaf de Stenehei in Dessel tot in Sint-Dimpna. Maar de beslissing ligt in handen van het Vlaams Agentschap wegen en verkeer. Het Geelse stadsbestuur nam ondertussen zelf contact op met grote bedrijven die Geel met zware vrachtwagens passeren. Zij worden gesensibiliseerd om via de nieuwe weg tussen Geel en Kasterlee te rijden. Sommige bedrijven gaan daar effectief op in.