GeelMol

Nieuw leven voor kernen van ondermeer Geel en Mol

Met het Europees project ‘Straat in het vizier’ werkte de provincie Antwerpen 2,5 jaar intensief samen met Geel, Heist-op-den-Berg, Herentals, Hoogstraten en Mol om hun winkelstraten (nieuw) leven in te blazen. Vijf winkelstraten werden omgedoopt tot een ‘concept street’ of ‘proefstraat’. Vandaag namen alle partners en 80 geïnteresseerden deel aan het digitale slotevenement. Het resultaat, een set van methodieken, kan vanaf nu worden gebruikt door alle lokale besturen om hun winkelstraten uniek, gezond en leefbaar te houden. In het Europees vervolgproject ‘de 6 van de Kempen’, gaat de provincie samen met de vijf lokale besturen én Turnhout verder aan de slag om de Kempische steden als winkelkernen extra bekendheid te geven in Vlaanderen.

De vijf pilootgemeenten werden tijdens het project regelmatig samengebracht om ervaringen uit te wisselen. Het project mondde uit in een set van methodieken om een dynamische winkelstraat te realiseren én evalueren. Vandaag werden deze methodieken bekend gemaakt tijdens het slotevent. Verdere promotie bij alle lokale besturen in de provincie Antwerpen, en bij uitbreiding in Vlaanderen, is een volgende stap.

Waar lagen de problemen en wat is de oplossing?

*Geel: Nieuwstraat-Markt-Pas: Bezoekers vonden hun weg niet in het kernwinkelgebied. Het winkelcentrum werd ervaren als ‘grijs’ en ‘saai’. In Geel werd ondertussen kleurrijke, originele signalisatie aangebracht van parkings naar winkelstraten en tussen de winkelstraten zelf. Ook sieren grote kleurrijke belevingsaccenten enkele prominente gevels.

*Heist-op-den-Berg: Bergstraat: De Bergstraat was een winkelstraat zonder beleving en accenten met een slijkparking en een onveilige voetgangerszone. De gratis parking in de Vlinderstraat was onbekend. De Bergstraat kreeg een nieuwe huisstijl; straatbeschildering, banners, vitrinestickers en grote pijlen gaven een extra touch.

*Herentals: Zandstraat: De ingang van de straat was onduidelijk en er was geen verbinding tussen het eerste en tweede deel van de Zandstraat. Dit werd opgelost door de Zandstraat in een nieuw jasje te steken met banners en overspanningen gebaseerd op het ‘nieuwe’ DNA. Enkele selfieproof hotspots werden geplaatst, de straat werd vergroend en twee XXL-bomen vormen voortaan de ingangspoort van de Markt.

*Hoogstraten: Vrijheid: De Vrijheid is een drukke verkeersas en uit onderzoek bleek dat bezoekers maar een korte tijd in de straat vertoefden. De link met het grote aanbod aan lokale producten ontbrak. Als oplossing werden groene, kindvriendelijke rustpunten geplaatst. Hier kunnen bezoekers voortaan via wifi-spots de vernieuwde website met handelaarsinfo raadplegen. Een verbeterde signalisatie naar verder gelegen parkings moet de parkeerdrukte aanpakken en nieuwe banners moedigen bezoekers aan om lokaal te winkelen.

*Mol: Winkelas Statiestraat-Laar-Graaf de Brocquevillestraat: In Mol was er geen zichtbare identiteit/eigenheid in het straatbeeld en langdurig leegstaande panden overheersten het straatbeeld. De campagne ‘Thuisgevoel’ met onder meer een vernieuwd cadeaubonnensysteem en een catalogus met aandacht voor lokale handelaars biedt soelaas. Het idee ‘Thuisgevoel’ werd zichtbaar in de straten doorgetrokken, met de lampenkap als symbool, zichtbaar aan overspanning in de straten, op etalages en op de nieuwe banners. Op enkele leegstaande panden kwamen stickers die een nieuwe invulling van deze winkelpanden suggereren.

© Antwerps Persbureau