GeelKasterleeLaakdal

Rechtstreekse verbinding Antwerpen-Hamont moet stiptheid voor Kempense treinreizigers verbeteren.

De Kempense treinreiziger merkt het elke dag: de treinen vanuit de Kempen hebben de meeste vertraging van het hele land. Maar daar komt verbetering in. Zo zal de IC Antwerpen-Mol-Hamont in de toekomst niet meer gesplitst worden in Mol, wat betekent dat de verbinding sneller en betrouwbaarder wordt. Dat kondigde de NMBS aan tijdens de roadshow waarin ze het nieuwe vervoersplan uit de doeken doet.

Een goede eerste stap vindt Marianne Verhaert, Kamerlid voor Open Vld en mobiliteitsspecialist. “De verbinding van Mol naar Antwerpen heeft nu een stiptheid tussen de 80% en 85%. Maar vooral het groot aantal afgeschafte treinen, een 400-tal in 2019, is een groot probleem op deze Kempense lijn. Dat komt voornamelijk omdat er met oud dieselmateriaal gereden wordt en er bovendien telkens in Mol een aan- of afkoppeling van rijtuigen moet gebeuren. Vaak met veel problemen tot gevolg.”

Nu de trein rechtstreeks doorrijdt van Mol naar Hamont en er een aparte trein de verbinding tussen Mol en Hasselt verzekert, moet de stiptheid en de betrouwbaarheid verbeteren. “Bovendien zal er door de elektrificatie tot in Hamont ook op termijn met nieuwer materieel gereden kunnen worden. Dat verbetert de stiptheid maar ook het reizigerscomfort.”

Door de elektrificatie komt er mogelijks ook een extra halte in het vizier. Nu is het eindstation van de verbinding Hamont, de NMBS onderzoekt of het de verbinding Antwerpen-Hamont kan doortrekken tot in Weert, net over de grens. “De aansluiting op Weert zou een groot voordeel kunnen zijn voor de Kempense reiziger. Want van daaruit zijn stations zoals Eindhoven, Rotterdam en Amsterdam zeer makkelijk te bereiken. Momenteel is Nederland, waar de verbinding is opgenomen in het regeerakkoord, bezig met enkele studies. Ik zal onze nieuwe minister van mobiliteit dan ook vragen om hier volop aan mee te werken en deze verbinding te ondersteunen.” Besluit Verhaert.