De gemeenteraad van Laakdal keurt de oprichting van een contactpunt voor huurbemiddeling goed. Volgens schepen van sociale zaken Hanne Lintermans kan dit meldpunt ervoor zorgen dat er preventief ingespeeld wordt op problemen tussen huurders en verhuurders. Het gebeurt vaak dat door het korte tijdsbestek tussen de kennisgeving van het verzoekschrift tot uithuiszetting en de zitting op de rechtbank het OCMW nog onvoldoende hulp kan bieden om een uithuiszetting te voorkomen. Een contactpunt voor huurbemiddeling zou geschillen veel sneller kunnen aanpakken, aldus Lintermans.
Het meldpunt richt zich op huurders op de private huurmarkt. Zowel huurders, verhuurders als derde betrokkenen kunnen zich tot het meldpunt richten indien er sprake is van een risico op uithuiszetting omwille van huurachterstand, gebrek aan onderhoud van de woning of overlast. Laakdal zal voor het beheren van het contactpunt huurbemiddeling beroep doen op het Kempens Woonplatform. Zij bieden een geïntegreerde intergemeentelijke dienstverlening rond lokaal woonbeleid en beheren een digitaal platform waarop meldingen kunnen gebeuren. Het meldpunt zal via een link op de gemeentelijke website bereikbaar zijn. Kempens Woonplatform geeft de meldingen door aan het Laakdalse OCMW, die op haar beurt de betrokken partijen zal contacteren.