Geel

Gelenaars tellen mee in Straatvinken: verkeer en leefbaarheid in kaart gebracht

In Geel worden inwoners opgeroepen om deel te nemen aan de negende editie van het burgeronderzoek Straatvinken op donderdag 21 mei. Tussen vijf en zes in de namiddag tellen deelnemers het verkeer in hun straat en geven ze aan hoe leefbaar die is.

Het onderzoek toont aan dat de overstap naar duurzame vervoersmiddelen te traag verloopt. De auto blijft dominant, terwijl Vlaanderen tegen 2030 wil dat de helft van alle verplaatsingen milieuvriendelijk gebeurt.

Deelnemers signaleren ook meer verkeersdrukte, lawaai en parkeerproblemen. Met de resultaten willen onderzoekers en lokale besturen, zoals in Geel, gerichter werken aan veiligere en leefbare straten. Inschrijven kan via straatvinken.be.