Mol

Elia plant nieuwe ondergrondse hoogspanningskabel tussen Mol en Balen

Elia plant een nieuwe ondergrondse hoogspanningskabel tussen de hoogspanningsstations van Mol en Balen in Mol-Wezel. Met het project wil Elia het elektriciteitsnet in de Kempen en Noord-Limburg versterken.

De nieuwe kabel is nodig door de stijgende vraag naar elektriciteit, onder meer door elektrische wagens en warmtepompen, en door de sluiting van de vroegere elektriciteitscentrale in Mol.

De werken starten volgens de huidige planning in 2027 en zullen ongeveer twee jaar duren. Tijdens die periode kan er tijdelijke verkeers- en bereikbaarheids hinder zijn.

Op woensdag 20 mei organiseert Elia een infomarkt in Kapellehof in Ginderbuiten. Inwoners krijgen daar uitleg over het traject, de planning, mogelijke hinder en vragen rond gezondheid en elektromagnetische velden.