Geel

Straatvinken komt eraan: ook in Geel tellen inwoners mee het verkeer in hun straat

Op donderdag 21 mei vindt de negende editie plaats van Straatvinken. Tussen vijf en zes in de namiddag tellen inwoners in heel Vlaanderen het verkeer in hun straat en geven ze aan hoe ze dat ervaren. Ook in Geel kunnen deelnemers meedoen.

Het burgeronderzoek is een initiatief van de Ringland Academie, de Universiteit Antwerpen en de HIVA KU Leuven, met steun van de Vlaamse overheid. Uit eerdere metingen blijkt dat de omschakeling naar duurzamer vervoer te traag gaat. De auto blijft dominant, vooral buiten de steden, terwijl de doelstelling is dat tegen 2030 de helft van alle verplaatsingen duurzaam gebeurt.

Deelnemers signaleren ook meer verkeersdrukte en hinder in hun straat. Volgens de onderzoekers kunnen lokale ingrepen zoals fietszones en heraanleg wel verbetering brengen. Inwoners kunnen zich nog inschrijven om mee te tellen en zo helpen het verkeer in kaart te brengen.